Friday, December 12, 2014

Set Berpantang



SET BERPANTANG
Bismilahirrahmanirrahim.Assalamualaikum..

Pemakanan ialah aspek yang amat penting dalam rawatan pantang bersalin. Ini kerana proses kehamilan telah mengganggu keseimbangan hormon ibu. Mereka mengalami pelbagai bentuk tekanan dan gangguan emosi akibat perubahan fizikal. Apalagi semasa melahirkan anak, tenaga dikerah dengan hebat, urat saraf banyak yang cedera dan terjadi luka di bahagian tertentu.
Mengikut sesetengah petua Melayu, ibu-ibu dalam pantang disyorkan makan nasi berlaukkan ikan masin atau ikan panggang berkunyit dan meminum air mengikut sukatan jari (dua ruas jari untuk sekali minum). Akibat diet cara ini (kurang berzat dan kurang air) ibu-ibu terdedah kepada risiko penyakit buah pinggang dan tekanan darah rendah. Oleh sebab itulah makan perubatan moden menentang amalan berpantang cara Melayu. 

 Dalam arus pemodenan sekarang, ibu-ibu sekarang lebih gemar untuk mengambil vitamin kerana lebih senang dan mudah.Dengan produk shaklee anda hanya telan je dah cukup. Kini ramai ibu yang ambil berat tentang kesihatan diri selepas bersalin, bukan untuk diri sendiri malahan untuk bayi kita yang menyusukannya dengan susu ibu.

Vitamin berpantang terdiri dari Esp, B complex, Vita-Lea, lecithin, Ostematrix  dan alfalfa:
Energizing soy protin( Esp)

Ibu yang baru bersalin memerlukan protin untuk membina kembali tisu-tisu dan memulihkan badan selepas bersalin, protien penting untuk ibu yang
menyusukan bayi.

Alfafa complex 

Digunakan sejak berzaman lagi sebagai milk booster(awas ibu yang baru melahirkan dan bayi ada jaundis tanggukan dulu pengambilan, bila bayi tak jaundis baru ambil)



Vitamin C plus 500mg

Vitamin c penting dalam penjagaan kolagen tubuh, vitamin c membantu penyerapan zat besi bagi mengalakkan anemia di kalangan ibu baru bersalin.Penting untuk mencegah selsema.

Vitamin Lea 

Multivitamin dan multivitamin yang membekalkan 28 jenis nutrin yang diperlukan oleh tubuh. Vitamin B12 untuk pembentukan sel darah merah.Ibu yang baru bersalin pasti banyak hilang darah.
B Complex

B complex lengkap dengan 8 jenis vitamin B untuk kesihatan saraf dan juga anti-stress. Ibu yang baru bersalin akan mengalami tekanan perasaan boleh menyebab meroyan. 
Lecithin

Mengelakkan dan merawati susu  menjadi bengkak.











Ostematrix
Bagi ibu2 yang tidak menjaga dan mementingkan pengambilan kalsium dalam diet harian, maka kalsium untuk penghasilan susu ibu akan diserap dari yang sedia dalam tubuh ibu.
Jika perkara ini berlarutan dan si ibu tidak menggantikan semula kalsium ini maka si ibu tadi akan mengalami risiko osteoporosis, rasa sengal kaki dan tulang belakang, mudah letih dan lesu serta muka menampakkan garisan tua.



Untuk Konsultasi percuma hubungi : Umi Khalsum Binti Saad
                                                           016 9800 440 (tel/sms/wasap)
                                                           email : umikhalsum@gmail.com
                                                           facebook : umikhalsum
                                                           fanpage : Aspirasi ibu sihat & cantik


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos,merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment

Copyright to UMI KHALSUM
Designed by UMIESUEstudio 2015