Sunday, February 22, 2015

CARA MENCEGAH STROKE ATAU ANGIN AHMAR




Bismillahirrahmanirrahim,,,

Assalamualaikum kepada semua pembaca..



Pernah dengar tak apa itu stroke? atau angin ahmar? Saya mempunyai seorang pelanggan yang mempunyai penyakit stroke ini. Katanya penyakit ini sudah lama beliau hidapi. Dari percakapan beliau kadang-kadang saya tidak berapa faham apa yang beliau cakapkan itu. Rasa kasihan pun ada melihat akan pelanggan saya ini. Ialah umurnya lebih kurang sebaya bapa saya. Menurut pakcik ini, duit boleh dicari, tetapi kesihatan yang unggul sukar untuk dicari.

APA ITU STROKE?

Stroke adalah serangan otak dan terjadi apabila bekalan darah ke otak terganggu. Otak adalah pusat saraf tubuh mengawal setiap perkara yang kita lakukan, disamping mengawal fungsi-fungsi automatik seperti pernafasan. Untuk berfungsi, otak memerlukan bekalan darah berterusan yang membawa oksigen dan nutrien yang penting.Apabila saluran darah di dalam otak tersumbat ataupun pecah, bekalan darah akan terhenti dan sel-sel otak akan kekurangan oksigen dan nutrien. Bahagian otak itu mulai mati dan akan mengalami stroke dengan pantas dan dalam keadaan senyap. Kerosakkan otak menjejaskan deria-deria pertuturan dan pemahaman bahasa. Sebelah tubuh mungkin akan lumpuh, manakala sikap, corak pemikiran dan ingatan akan berubah.



APA YANG MENYEBABKAN STROKE ?


  • Punca yang sering berlaku kepada pesakit Stroke adalah disebabkan saluran arteri yang semakin sempit dan keras. Plak yang dihasilkan oleh lemak, kolestrol, kalisium dan bahan-bahan yang lain berkumpul di dalam arteri menyebabkan saluran darah semakin lama menjadi semakin sempit dan menghalang untuk darah mengalir ke otak. Sekiranya berlakunya sumbatan di saluran yang sempit  "Ischaemic Stroke". Stroke berdarah pula berlaku disebabkan tekanan darah yang tidak dikawal yang mengakibatkan dinding atreri tidak mampu untuk menampung tekanan tersebut dan menyebabkan kebocoran salur darah.
  • Merokok.
  • Kurang bersenam.
  • Minuman beralkohol.

PENYAKIT YANG MENYUMBANG KEPADA STROKE ?
  • Tekanan darah tinggi.
  • Kolestrol Tinggi.
  • Kencing Manis.
  • Kegemukan.
Pemakanan yang tidak sihat adalah salah satu penyumbang terbesar penyakit stroke ini. Perlu diingatkan bahawa pemakanan sangat penting dalam menjamin kesihatan. Dalam pemakanan harian kita, mestilah mengurangkan kandungan garam, makanan yang berminyak dan berlemak. Eloklah jika kita mengamalkan dengan memakan buahan, sayuran atau makanan yang kaya dengan bijirin. Dan yang paling penting sekali berhenti terus dari merokok.

CARA MENCEGAH STROKE.


Tahukah anda bahawa Vivix adalah salah satu tonik ajaib yang berada dalam Produk Shaklee. Kenapa ianya di panggil " Tonik Ajaib" ? Pihak Shaklee telah memperkenalkan Vivix, produk supplement revolusionari anti penuaan dalam pertarungan melawan penuaan pada tahap sellular. Yang paling mengujakan Vivix telah berjaya dijual melebihi 1 juta botol. Vivix mengandungi pelbagai campuran bahan semulajadi yang membantu merawat pelbagai jenis penyakit. Antara kandungan Vivix ialah " Muscadine Grape", "Purple Carrot", "Elderberry" dan " Polygonum Cuspidatum .

  • Ramuan yang terdapat dalam Muscadine Grape ini membantu menghentikan kimia yang menyebabkan penyakit kanser, anti virus dan anti bakteria.

  • Purple Carrot mengandungi sumber terbaik Vitamin A yang mengandungi phytokimia termasuk carotenoids, phenolics, polyacetylenes, isocoumarins dan sesquiterpenes. Kesemua bahan ini amat membantu dalam  mengurangkan diabetes, mengurangkan risiko penyakit koronari jantung.

  • Elderberry adalah sangat kaya dengan sebatian yang dikenali sebagai anthocyanin, yang memberi kesan anti radang. Ianya juga membantu mengurangkan simptom seperti sakit otot, demam, selsema.

  • Disamping itu Eldeberry mampu memberi perlindungan terhadap penyakit kardiovaskular dan jantung termasuk strok dan serangan jantung disamping membantu mengurangkan stress, memperbaiki penglihatan dan penghadaman.

  • Polygonum Cuspidatum mempunyai banyak manfaat kesihatan  kerana ianya mengandungi resvetarol yang membantu melambatkan proses penuaan, merendahkan kolestrol, merendahkan tekanan darah, mengurangkan berat badan dan meninggikan pestasi para atlet.
Sekiranya anda mengambil langkah selamat untuk mengawal keadaan diatas, ianya membantu anda mengurangkan risiko terkena Stroke. Cegah sebelum terkena.
Pengedar Shaklee 
UMI KHALSUM BINTI SAAD
016 9800 440
umikhalsum/Aspirasi Ibu Sihat & Cantik
 

No comments:

Post a Comment

Copyright to UMI KHALSUM
Designed by UMIESUEstudio 2015